av Lucas | mars 31, 2009  

Hvorfor lanserte vi minMote ?

Nå har vi nesten vært oppe i én uke med motesiten minMote.no, og engasjementet blant leserne og trafikken har vært over all forventning. Mer om det senere.

Først skal jeg fortelle litt om hvorfor vi lanserte minMote.no?

Den redaksjonelle årsaken

Det er et resultat av mange forhold. Dels fordi vi har satset så mye tid og krefter på fotballen, som ville gjøre VG Nett kanskje enda mer sportsfokusert enn det vi har vært til nå. Det betyr ikke automatisk at vi da lager en nettavis som er mer guttevennlig, men vi tror at det fortsatt er slik at fotball tiltrekker seg flere gutter. Derfor tenkte vi at vi måtte lage noe som er mer jentevennlig. Både gutter og jenter interesserer seg for mote, men som i likhet med fotball, så er et visst kjønn overrepresentert. Ved å lansere minMote.no gjør vi dermed VG Nett mer mangfoldig, og kanskje litt mer tilgjengelig for dem som overhodet ikke er interessert i sport og fotball.

Den økonomiske årsaken

Vi har sett at det er et interessant marked for annonsering innen mote- og livstilsrelaterte redaksjonelle produkter. Ved å introdusere mote, har vi nå et ekstra redaksjonelt ben å stå på, som samtidig betyr at vi har et større inntektspotensial.

Den strategiske årsaken

Vi mener det fortsatt ikke finnes én aktør som har tatt nummer 1-posisjon innen motejournalistikk på nett. Aktørene vi frem til nå har sett på nett er de tradisjonelle kvinnebladenes nettsatsinger, samt en overflod av amatørblogger som de siste årene har gjort seg stadig mer gjeldene. Et mål med minMote.no har vært å kombinere den tradisjonelle journalistikken med leserengasjement og moteblogger. Vi håper å kunne ta en sterk posisjon i markedet ved å presentere motejournalistikk på et folkelig, men høyt nivå, la leserne få kommentere det de leser, samt linke opp bloggene sine til oss, slik at vi kan vise dem frem for våre andre lesere.

Det var også et strategisk argument for å kalle siten minMote, og ikke vg.no/mote. Og det er som følger: Vi ønsket å bygge noe som kunne stå på egne ben. Vi tror også at det er lettere å bygge en ny merkevare for VG Nett, som innen feltet mote i utgangspunktet ikke har stor troverdighet. Og det er selvfølgelig lettere med et ordentlig navn. Lettere å huske, lettere å skrive og lettere å bli glad i. En annen konsekvens, er at vi ikke i like stor grad er styrt av VG Netts eksisterende merkevare, som setter oss i en friere posisjon. Dessuten var det viktig å kunne lage et nytt design som yter rettferdighet til området mote som i ofte dreier seg om estetikk.

Det finnes nok mange delte meninger om VG Netts design, men de fleste kan være enige om at det ikke er spesielt elegant eller lekkert. Et eget navn, brand og nettadresse vil ikke ha samme forventninger som VG Nett, og derfor stå friere til å ha et eget design.

Engasjementet

Så tilbake til hva vi mener med et engasjement over all forventning. Vel, i løpet av første uke, har vi mottatt hele 440 kommentarer på våre artikler. Men det er ikke artigst: Det morsomme er at brorparten av kommentarene holder så veldig høy kvalitet, og bærer preg av at leserne sitter inne med mye informasjon og kunnskap som de mer enn gjerne vil dele med andre:

Her er et eksempel på hva en leser skriver:

Heisann, til alle der ute som har lyst på hair extention, jeg har prøvd alt fra liming, sveising og sying. INGEN av de nevnte formene er til å anbefale da det sliter alt for jævlig på håret, du får klumper og håret blir fort ødelagt og du kan risikere og miste store tafser med hår, dg det er heller ikke alltid at man ønsker og ha langt hår, som feks på dager der du ikke skal noe spesielt.

Jeg anbefaler sterkt det jeg nå per i dag bruker, nemlig CLIP ON extention, dette er hår som du klipser på og av ditt eget hår. Du kan bruke det til alle spesielle anledninger, og det tar deg under 10 min og feste det på og enda kortere tid og ta det av igjen. De fleste nettsidene på nettet som selger dette, selger det for ca 1000 kr og oppover. Jeg har spart masseeeee penger på og heller bestille av privat personer som feks på QXL.no, eller finn.no søk på clip on extention og du får like BRA KVALITET og døds fint hår for nesten under halvparten av den prisen andre selger håret for.

Jeg betalte 500 kr for det samme håret som ville kostet meg 1200 kr på Bobbys salong i Oslo feks.

Så til alle dere der ute som vil se fantastisk fine ut engang i blandt, dette anbefaler jeg på det sterkeste, håret holder seg mye lengre og du får minimal slitasje på ditt eget hår og hodebunn.

Noen sier at dette ser falskt ut, men så lenge du behandler håret på en bra måte, og du er flink til å gre det og vaske det så er det ingen som merker forskjell, det er det ingen som gjør på meg i hvertfall.

Knallbra forbrukerinformasjon

Dette er superbra forbrukerinformasjon. Saken vår om “De beste sminkebutikkene på nett” har til nå hele 97 godkjente kommentarer!

Når det gjelder trafikktall, kan vi si oss godt fornøyd med første uke. Omtrent 250.000 unike brukere, og hver av disse leste 2,33 sider. Det er et relativt høyt tall til å være et redaksjonelt produkt. Det betyr at leserne som i all hovedsak kommer inn via VG Nett-fronten, ikke bare leser en sak og forsvinner, men leser 2,33 saker under sitt opphold. Nå vil selvfølgelig noen lese langt flere enn andre, som bidrar til å øke gjennomsnittet, men det er likevel et veldig lovende tall.

Når det gjelder direkte trafikk, som er et viktig mål for oss å ha så høyt som mulig, lå den i første uke på 3,9 % av totaltrafikken. Det er et tall vi kjempefornøyd med.

Vi er fortsatt veldig åpne for innspill til minmote. Er du enten en blogger, teknologiinteressert eller rett og slett glad i mote, så setter vi ekstra stor pris på dine innspill.

Send meg en mail her.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Reklame,reklame,reklame.

Kva nyttar De inntektene til?
Få orden på Bloggportalen,det er dei som frontar desse sidene Deres!!!

For å sagt det,-vi er mange kvinner som er interessert i både fotball og mote,men Hallo….

MT

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

hei Lucas….

har dere fått tilført arbeidsplasser…
eller spiser dette av VGB.. og forsåvidt VGD….

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hei. Dette har ingenting med VGD eller VGB å gjøre, annet enn at arbeidet med minMote avdekket endel feil som har ført til at VGB er blitt mye raskere. Slik sett har minMote vært veldig bra for VGB.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

lucas…
da sier vi VGnett…
ser at dere gjør det eneste riktige etter min mening…. posisjonerer dere…nå også med mote og prisguider …

men flere oppgaver gir to alternativ :
mindre tid til hver
eller flere ansatte

der lå mitt spørsmål…

ha en god dag

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det er riktig det du skriver: Når vi lanserer noe nytt, blir det nok et produkt i porteføljen som må vedlikeholdes. Ved å ta en titt på VG Netts venstremeny, ser du at vi har nok å henge fingrene i. Derfor har vi satt i gang en prosess med å vurdere alt vi driver med, og konklusjonen er at du vil se en magrere venstremeny med tiden, for nå kutter vi ut ting som vi ikke har kapasitet til å drive med. Jeg kan imidlertid trøste deg med at hverken VGD, VGB eller andre store tjenester ligger i kuttplanene våre.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Vel, godt jobbet! Gratulerer med nyvinningen! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

#Lucassacul

Sjenk det ikke en tanke. For dette løser seg av seg selv. Tar dere ikke “grep” snart, så behøver dere ikke bekymre dere særlig mye om VGB’s fremtid for den vil på en måte dampe vekk helt av seg selv…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Ja vi åpner snart en egen moteside på Fyrtårnet også. Hvis alt går etter planen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Til “Lucass…”

Hvis dere hadde lyttet til oss brukere så hadde dere ikke behøvd å vente til dere lanserer nye ting, slik som “minMote” før det blir avdekket feil i systemet som må fikses.

Dere behandler oss som om vi var noksagter uten peiling og som om vi er en saueflokk i en barnehage…. (til tider oppfører vi oss slik også nettopp fordi dere ber om det med måten dere behandler oss på)

*sukk*

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg kan imidlertid trøste deg med at hverken VGD, VGB eller andre store tjenester ligger i kuttplanene våre.

Årets vits, de har vel kuttet seg selv etter omleggingen,klem siskan:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Takk, sillyme.

Argus37: Jeg har personlig ikke hatt noe med VGB å gjøre, men jeg vet det har vært en del tekniske problemer. Og jeg vet at de som har jobbet med VGB, har jobbet døgnet rundt for å løse problemene, så dette er ikke noe vi tar lett på.

Adolph: Så kult. Si i fra når dere har kommet i gang. Kanskje vi kan lære noe av hverandre :)

Catalyzator: Hei, vi har da lyttet til dere. Igjen må jeg understreke at jeg ikke har jobbet med VGB, men jeg vet at de som har gjort det, virkelig har stått på. Hvis dere har konkrete spørsmål bør dere ta dette opp i supportbloggen.

Siskan: Huff, da. Det var ikke ment som en vits. Jeg kan i hvertfall informere om at VGD har hatt en 100% økning i unike brukere etter omleggingen. Og om jeg ikke tar feil, har dine innlegg ofte blitt frontet på VGD, en mulighet vi ikke hadde i gamle VGD.

Men nå er jeg i ferd med å havne langt off topic. Har dere innspill om minMote, legg gjerne igjen en kommentar her, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Gjelder det imidlertid VGB eller andre av våre tjenester, anbefaler jeg dere å ta opp disse spørsmålene i enten supportbloggen eller på mail til moderatorene.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00