av Pål Hansen | juni 9, 2009  

Slik fungerer VGTV-studio

 

David Andresen klar med kamera 4 i studio. Programleder Jamel Rake med Lyn-trener Kent Bergersen og VGs fotballekspert Knut Espen Svegaarden er klare i studio.

Før Avspark opptak: David Andresen klar med kamera 4 i studio. Programleder Jamel Rake med Lyn-trener Kent Bergersen og VGs fotballekspert Knut Espen Svegaarden er klare i studio. Foto: Frode Hansen, VG

Å sette opp et tv-studio er i utgangspunktet en kostbar operasjon. Og for de store tradisjonelle tv-kanalene kan også driften av et studio være en markant utgiftspost med mange folk bak kamera, men med moderne teknologi kan
det være penger å spare både i investeringsfasen og i produksjonsfasen.
Dette er for så vidt ikke noe nytt. På de store tv-messene i Las Vegas og
Amsterdam er nettopp teknologi for å automatisere studioproduksjoner så mye som man egentlig selv ønsker vært vist frem til kringkastere og andre i flere år, nettopp for å møte kravene fra mindre kanaler med mindre
budsjetter slik som oss i VGTV. Eller for de med store investeringsbudsjetter som vil redusere på bemanningen. Automatikken kommer i alle prisklasser både på kamerasystemer og avviklingssystemer.
 
Jeg har vært både hos CNN og FOX News i New York og vært flue på veggen i
HK (hovedkontroll), og man blir selvsagt imponert over det store apparatet de
har til rådighet bak kamera. Samtidig tenker man selvsagt at dette må koste
skjorta.
 
I Norge derimot har både NRK og TV 2 hengt med i timen, og vært tidlig ute
med å ta i bruk studioteknikk som krever minimal bemanning for avvikling av
studiosendinger. Spesielt hos TV 2 Nyhetskanalen og i NRKs nyhetsstudio hvor
nyhetssendingene på dagtid produseres er det tatt i bruk fjernstyrte
kameraer og delvis automatisert avvikling. To medarbeidere kan avvikle
sendingen i tillegg til den som ankrer i studio. Det er også mulig å være
alene i regi om det skulle kreves. Dit ville også jeg komme når vi skulle
lage vårt nye studio.
 
Studio
 
Vi produserer foreløpig bare fotballmagasinet Før Avspark to ganger i uken
fra vårt nye studio i 6. etasje i VG-bygget, men studioet er et multistudio
og kan rigges om for å gjøre andre ting, og andre konsepter vil komme
etter hvert.
 

Sony BRC-300 kameraene i aksjon under opptak av Før Avspark.

Fjernstyrt: Sony BRC-300 kameraene i aksjon under opptak av Før Avspark. Foto: Frode Hansen, VG

Studioet er satt opp med tre stk fjernstyrte Sony BRC300 kameraer. Kameraene er satt opp med et fiberkort hver, så fra kameraene går det fiber kabler til 3 stk Sony optiske multipleksere som både mottar bilde fra kameraene og gir deg styring over hvert kamera. Multiplekserne er satt opp med et sdi kort som sender videosignalet videre til studiomikseren. Hver multiplekser har også en styringskabel, disse går i en sløyfe fra multiplekser til multiplekser og til sist ut til styringsenheten(Sony RMBR300). I denne kontrollenheten har man mange valg, men vi har valgt å sette den opp slik at man styrer iris og fokus manuelt fra styringsenheten for hvert kamera. I tillegg kan man sette opp til 16 presets (forhåndsinnstilte posisjoner) for hvert kamera (for øvrig har jeg aldri brukt så mange), man kan også velge i hvilket tempo et kamera skal gå fra en posisjon til en annen. Disse tre kameraene forhåndsinnstilles dermed på et utvalg forhåndsinnstillinger for hvert kamera under Før Avspark-opptak.
 
I tillegg har vi kamera 4 som er en Sony EX3. Dette kameraet står vanligvis
fast på et såkalt totalbilde (viser hele studiodecken). Dette kameraet står
på en rail (skinne), slik at hvis vi har anledning så kan vi sette en
fotograf på dette kameraet og få noen fine kjøringer. Kameraet er også satt
opp med en teleprompter fra Autoscript som gir programleder Jamel Rake en
mulighet for å lese sine innannonseringer i kamera 4, mens teksten ruller.
Til dette bruker vi et prompter program som er gratis på nettet;
Cueprompter.com.
 
Hendig bildemikser
 

Bildeprodusent Pål R. Hansen og David Andresen for anledningen på lyd under opptak i regirommet.

I regi: Bildeprodusent Pål R. Hansen og David Andresen for anledningen på lyd under opptak i regirommet. Foto: Frode Hansen, VG

I Studioregien vår benytter vi en Sony Anycast station videomikser. Den er satt opp med 3 SDI kort med to inputs hver seg, så vi har mulighet for seks
videokilder inn i mikseren. Vi bruker den kun som en stand-alone videomikser for å klippe mellom kameraene i studio og for å avikle VBer (innslag) fra
disk. Anycast station har mange flere muligheter innebygd som vi ikke utnytter i det daglige. Det som er fint med Anycast station er også muligheten for å kjøre multi-view display av hele oppsettet. Vi speiler det
innebygde multi-view panelet opp i en 32” NEC skjerm som henger på veggen, og har i tillegg en JVC 15” DTV SDI monitor for program view for å sikre kvaliteten på alle signalene. Ved siden av mikseren står
kamerakontrollenheten for styring av kameraene.
 

Enheten for kamerakontroll som gir styring over tre av fire kameraer i studio innfelt i bordet til venstre.

Kamerakontroll: Enheten for kamerakontroll som gir styring over tre av fire kameraer i studio innfelt i bordet til venstre. Foto: Frode Hansen, VG

Innslag må på forhånd spilles inn på en firewire hardisk som er formatert mot Anycast. Dette gjør vi rett ut av Final Cut Pro med et Matrox MX02 board (kort) i mellom for å ta lyd og bilde inn via mikseren til disken.
 
Ved siden av mikser, kamerakontrollenhet og displayer står en iMac som brukes til å vise kjøreplanen for dagens opptak med start og slutt tider for innslagene som skal avvikles, og med kamerakontroll posisjoner i et eget skjema ved siden av.
 
Lyd og lys
 
Lyd er viktig, og er kanskje det største løftet vi gjorde ved flyttingen opp i nytt studio. Vår gamle MIDAS analoge mikser ble byttet ut med en digital Yamaha DM1000, som nå er kjernen i signalflyten på lyd, og med god hjelp fra
lyd-frilanser Ronny Furevik og gutta fra Lydrommet AS med Christian Snilsberg i spissen ble signalflyt som ivaretar både studioet og de livekildene vi har inn i HK satt i system. Alle live kilder rutes gjennom lydmikseren og ut igjen til et switch panel hvor de kan rutes ut til våre to
video enkodere eller til recording. Vi har også mulighet for å gjøre
flerspors lydopptak i Nuendo på en iMac digitallisert gjennom et MOTU
lydkort.
 
Selve lyden i studioet var en utfordring siden studioet vårt ligger i et
atrium med fare for bakgrunnsstøy fra flere steder. Vi ønsket å prøve å
isolere ut disse farene så bra som mulig. I studio tok vi derfor i bruk AKG
nyre mikker (AKG C520L)
som er retningsstyrte mot munnen i stedet for de
vanlige kulemikkene som brukes mest i tv-studioer.
 
Da vi flyttet ut av studioet i femte etasje tok vi med oss lysriggen vi
hadde, og flyttet denne inn i det nye studioet. Riktignok ble det kjøpt til
et par ekstra spotter i tilllegg til det vi hadde fra før, samt en ekstra
dimmer for å få styring over hver og en lampe fra lysbordet. Elpag ved Bjørn
Wilberg og Lucian Golan har vært gode rådgivere og installatører på lysfronten.

Lucian satte opp et et touchscreen panel med MagicQ softwaren som
følger lysbordet(Magic Q PC WIng), og dette lar deg velge en eller flere
lamper du vil justere nivået på, og så bruker man selve lysbordet til å
justere styrken i lampen med faderne.
 
Live
 
VGTV har pr i dag to faste livekilder i hus. Vi mottar Reuters live over
satellitt, og vi mottar Stortinget live over fiber fra Løvebakken. Disse
live video-signalene treffer både studiomikseren og en egen live kontroll
mikser i HK som kan bytte mellom våre live kilder og sende signalet ut til
en SDI switch fra Kramer som ruter signalene videre til live enkoding eller
recording. Det gjør at vi kan kjøre enten to live sendinger samtidig eller
kjøre en livesending samtidig som vi har opptak i studio. Vi kan dermed
også bruke livesignalene i en studioproduksjon om vi ønsker. For eksempel
før en viktig stortingsdebatt eller om noe stort skjer ute i verden
forøvrig. Veldig fleksibelt og greit for oss i vår hverdag.
 
Opptak
 

Programleder Jamel Rake får et lite lag pudder før opptak.

Klar for opptak: Programleder Jamel Rake får et lite lag pudder før opptak. Foto: Frode Hansen, VG

Til å ta opp studioproduksjoner eller live sendinger har vi to alternativer. En Mac Pro med et Aja Kona SD-SDI kort kan enten benytte Picture ready fra Gallery eller Final Cut Pro til direkte opptak av lyd og bilde rutet til den fra switchen. Vi tar også et tape backup opptak på mini-DV i en DV-recorder. Disse kan selvsagt også brukes separat om man ønsker å gjøre to uavhengige
opptak fra en live og fra en studioproduksjon.

 
Våre to live servere gir oss muligheten til å gjøre livestreaming enten i flash h264 distribuert over vårt wowza rigg hos Fasthost eller med Move teknologi (som vi bruker på VG Live), men det blir et annet kapittel.
 
Enkelt og greit, men nokså gjennomtenkt.
Følg med på Før Avspark folkens!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Men egne damer til å pudre programlederene skal dere ha!? :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

[...] Slik fungerer VGTV-studio [...]

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00