av Jo Christian Oterhals | november 24, 2009  

Nytt forsidedesign på VG Nett

I dag endrer vi forsiden på VG Nett. Vanligvis er ikke sånne ting en nyhet for andre enn oss selv, men noen ganger, som i dag, trår vi litt hardere til. Sist vi gjorde en så stor omlegging av forsiden var i 2001, så det er ikke til å legge skjul på at vi er spente på hvordan dagens omlegging blir mottatt. Jeg skal her gi en smakebit av hva som kommer senere i dag (se skjermdump nederst i denne posten).

Selv om vi har hatt et design som har fungert bra for oss i mange år, så har rammene vi la for oss selv i 2000 nå gitt oss et kaotisk preg. I VG Nett setter vi pris på dette kaoset, men det er ikke til å legge skjul på at nye redigeringsmuligheter og annonseformater vi har lagt på i løpet av de ni foregående årene, har gjort at forsiden etter hvert har blitt for uoversiktlig og omfattende.

De synligste endringene for sluttbrukeren er trolig at vi nå fjerner menyen på venstre side. Dette er grep vi allerede har gjort på nye seksjoner som Min Mote, men nå ruller vi ut denne endringen også på forsiden. Menyen flyttes opp i toppen, og er tilsynelatende langt mindre enn før. Nå har vi ti hovedvalg i menyen, mot kanskje det femdobbelte tidligere. Men det er ikke slik at man finner færre ting enn før: Vi går nå over til å bruke dropdown-menyer som gir flere valg. Alt i alt kan man via menyen finne flere ting enn tidligere, men den fremstår likevel som enklere.

Vi går også ut i bredden. Som kommentert andre steder på nett, tilpasser vi nå bredden på VG Nett til skjermer med 1280 piksler bredde. Vi ser av våre statistikker at dette er den mest utbredte skjermstørrelsen blant våre brukere. Imidlertid vet vi at det fremdeles er noen som har mindre skjermer. Denne størrelsen er blitt spesielt vanlig på små netbooks. Derfor har vi valgt et prinsipp om at alt redaksjonelt materiale skal få plass innenfor 1024 piksler.

En sammenligning mellom ny og gammel forside (bildet under bytter mellom gammel og ny forside hvert femte sekund). Vær obs på at annonseformatene ikke er helt riktige i eksempelet under:

Den økte bredden gir oss nye muligheter redaksjonelt. Hovedløpet med artikler er nå økt i bredden fra ca. 460 piksler til 590 piksler. Dette betyr at vi har bedre plass til saker og oppslag. Det betyr også at vi nå kan legge flere saker i bredden – tidligere har vi vært begrenset til to. Ved helt spesielle tilfeller kan vi også la hovedoppslaget dekke hele bredden, tett oppunder 1000 piksler. Det betyr kort sagt at vi nå visuelt kan skille mellom de virkelig store nyhetene og de mer gjennomsnittlige på en helt annen måte enn før.

Høyrespalten vår har også vært gjennom store endringer. Den har også økt i bredden og er blitt dobbelt så bred som tidligere. Med det grepet håper vi å kunne gi bedre plass og forbedret synlighet til de mer langtlevende sakene våre, som tester, faktastoff, og annet som ikke nødvendigvis er utelukkende dagsaktuelt.

I tillegg kommer forbedringer som i utgangspunktet kan virke som småpirk: Mulighet til å legge titler som overlay over bilder, langt større fleksibilitet til å bygge layout basert på tårn, saker i bredden, osv. Jeg kunne gått i detaljer her, men det har trolig ingen hensikt: Mulighetene vi nå har fått er mange. Permutasjonene av dem enda flere. Så tiden vil vise hvordan vi faktisk kommer til å utnytte dem.


Annonser

Den økte bredden har også gitt oss mulighet er å rydde opp i områdene med størst annonsetetthet. Gevinsten av det er tosidig: Både redaksjonelt innhold *og* annonsørenes budskap blir mer synlig og uforstyrret fra hverandre.

En effekt av dette er også at det blir færre annonsekollisjoner, dvs. annonser som står ved siden av andre annonser. Vi håper med det å unngå kollisjon av for mange budskap på en gang. Igjen er dette et grep vi mener gjør annonsørenes budskap enda mer synlig enn tidligere.

Annonsørene får også noen nye muligheter: For de som nå ønsker å trå litt ekstra til og nå kundene sine med budskap som slår litt ekstra, så vil man nå ha mulighet til L-formater som er enda mer synlige enn de vi har hatt. I tillegg får man en helt ny mulighet, et såkalt sticky-format. Dette er et vanlig sideboard som blir stående fast når man scroller nedover siden. Her har vi fått et nytt format med veldig god synlighet, som vi tror kan være interessant for mange med spesielle budskap.

Det mest praktiske endringer for våre annonsører er ellers at toppboardet også øker i bredden, fra 768 piksler til 990, og at nettboardet går opp til 580 piksler i bredden fra 468 piksler.  Det økte arealet gir størrelse fleksibilitet for å utforme kreative budskap.

Det siste er at usolgte posisjoner nå ikke er synlige. Det kan synes som en bagatell, men det betyr at de solgte budskapene er de som får synlighet først og fremst. I det store og hele mener vi at alle disse grepene er verdiøkende for annonsørene våre.


Faste plasser

Vi vet at svært mange har satt VG Nett som sin startside, og det tar vi konsekvensen av i det nye designet. Mye informasjon man tidligere har måttet klikke seg fram til, er nå synlig og lett tilgjengelig på førstesiden. Det meste av det ligger nederst på forsiden.

Vi har hatt mange faste plasseringer også på den gamle fronten, men nå har vi valgt å samle alle disse tingene i bunnen av siden. Det betyr at blant annet VGs papirutgave, Morten-M og Dilbert får nye hjem på VG Nett-forsiden. Men synligheten er like god som før, og i Dilberts tilfelle betyr det faktisk mer synlighet: Nå kan du lese hele Dilbert-stripa uten å klikke deg videre.

Det som skjer med Dilbert har skapt et prinsipp for andre populære tjenester: Våre to populære tjenester Vær og TV-guide har nå fått faste plasseringer, og om du bare ønsker et overblikk over hva som går på TV akkurat nå eller hvordan været er for øyeblikket, kan du få det uten å gå noe sted. Den informasjonen er nå tilgjengelig med et øyekast.

Været, som har blitt liggende i toppen som før, har fått bedre plass og er nå også blitt personaliserbart. Tidligere har vi på front vist hvordan været er i Oslo akkurat nå. Men nå kan du selv velge det stedet du ønsker å følge med på.


Tekniske forbedringer

En ny forside innebærer mange endringer også teknisk. Jeg tenkte jeg skulle nevne noen av de viktigste for meg.

En overordnet målsetning er at vi skulle kunne gjøre disse endringene uten å bli tyngre enn før (i kilobytes). Men i tillegg har vi utforsket nye teknikker, som bruk av sprites i stedet for grafiske enkeltelementer, i et forsøk på å minimere antallet requests mot serverne når siden lastes. De færreste av dere vil reflektere over akkurat dette – og det skal dere ikke heller.

Men for teknisk interesserte kan jeg si at dette effektiviserer lastetiden, spesielt i nettlesere som Internet Explorer 7, som til enhver tid ikke kan ha mer enn to samtidige requests gående mot en server. Når en side består av noen hundre request ender man med at det ikke er tyngden som er mest avgjørende for lastetiden, men tiden det faktisk tar å åpne og lukke forbindelsen til serveren for hvert element. Bruk av sprites er ett av flere grep som er gjort for å minimere dette.

All grafikken i toppen ligger for eksempel i en enkelt fil.

Jeg vil tro at noe sånt tidligere ville bestått av 25 elementer; nå er det redusert til ett element.
Ellers er forsiden nå i enda større grad enn før laget med XHTML. Så vidt jeg kan se er også de siste ikke-CSS-baserte layout-teknikkene nå fjernet. Noen av verktøyene våre produserer riktignok fremdeles litt for verbos kode, men det er ting jeg vil tro vi får ryddet opp i etter hvert. Vi har også dristet oss til noe mer JavaScript-avhengighet enn tidligere, blant annet i forbindelse med menyen. Men som hovedregel skal det meste fungere også for de som av en eller annen grunn har valgt å slå JS av.

Målsetningen vår har vært å produsere en rikere forside uten at den blir verken tyngre eller tregere, og så langt ser det ut som vi har lyktes med det.


Vi vil ha dine tilbakemeldinger

Når vi legger ut den nye forsiden, vil vi gjerne ha dine tilbakemeldinger. Det kan du enten komme med her, eller i dedikerte tilbakemeldingsskjemaer vi legger ut på fronten.

Noenlunde slik blir det seende ut.  Legg merke til at annonseformatene ikke er helt riktige på dette skjermbildet.

Vi svarer på deres spørsmål live nå.

Dere kan også komme med direkte tilbakemeldinger til meg på twitter: @oterhals

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Jeg må si det nye VG Nett nettsiden ser enda mer rotete ut en den gamle, alt for mye forskjellig reklame og farger, forskjellig størrelse på bilder og fonter. Elendig jobbet!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Er spent, possitivt spent :D
Tror dette blir bra jeg bare vi får vennt oss til det !

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Bra at dere droppet venstrekolonnen og at dere økte den redaksjonelle bredden!

Jeg hadde helst sett enda bredere redaksjonell spalte, men skjønner at man ikke kan få altmed en gang.

I Teknisk Ukeblad ble bredden på 600px beholdt på den redaksjonelle spalten da det nye forsidesystemet ble implementert, selv om jeg virkelig ønsket å øke til 800/900px.

Så lenge utviklingen går i riktig retning, får vi overivrige entusiaster leve med at utviklingen ikke går like langt og like raskt som vi ønsker.

Gratulerer med et viktig skritt i riktig retning!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Topp-banneret virker rotete, nesten litt “hjemmeside”-aktig med den lille værmeldinga, og ikke minst google-boksen. Har dere statistikk over hvor mye (lite) den blir brukt?

Ellers synes jeg det ser ok ut, og det er sikkert veldig riktig å utvide i bredden.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Ruben: Takk for tilbakemeldingen din. Jeg er nok ikke enig med deg at dette er mer rotete enn det gamle. Men når det skal sies: Det du kaller rot, er det vi kaller identitet — og vi har jobbet mye for å ta med oss det beste av dette over i det nye designet.

@Catalyzator: Takk for det.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hmmmmm

Vel, dette blir en sikkert vant til som alt annet.

Dere har alltid vært flinke på å utnytte tekniske muligheter og interaksjon på deres nettsider. Tjene penger på nett har dere også vært gode på lenge… Der dere imidlertid aldri har briljert er på designfronten.

Det gjør dere ei heller etter siste endringer. Det er kanskje ikke meningen akkurat. En folkelig, tabloid-avis skal ikke være i front på det området, men selge/oppmerksomhet først og fremst. Overdreven gradient bruk og “more is more” prinsippet har dere effektivt tatt i bruk og ingen endring å spore der dessverre…

Første nyhetssak nå tar like mye oppmerksomhet som bokser og annoser til høyre for den. Nå vil vel dere variere hvordan alt dette presenteres hvis jeg skjønner det riktig, men balansen mellom annonser og nyheter er nå dårligere og glir mer i hverandre, enn hva den gjorde med venstremeny og flere annonser.

Det som er skuffende og burde vært en del av endringen er god visuell kommunikasjon. Nå kan jo det ligge veldig mye i det, og dere selger bra så dere har vel allerede gjort en bra jobb der. Det jeg tenker på er prinsipper som luft, tilhørighet, less is more. Nå skal dere ikke bli nrk eller aftenposten, men deres sider har et fantastisk orden på sine nettsider med mye informasjon. For ikke å snakke om berlingske.dk. Til og med dagbladet har tatt i bruk disse design-prinsippene…

Neste gang kanskje??

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

I mine øyne har dere kun øket bredden for å få plass til mer reklame.

Trodde forandringen skulle fryde, men jeg får gå tilbake til Dagbladet. De har skjønt det!

Jeg lurer: Hva er egentlig dealen med times new roman?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg er derimot veldig fornøyd med det nye designet! Fin
oversikt og innhold :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Den nye forsiden lader treigt, er minst like uoversiktlig og rotete som den forrige, og krever i tillegg mer ressurser grunnet for mye reklame i flashformat.

Selv uten reklame er VG Nett ekstremt rotete. Med varierende antall kolonner (2 til 5), mye grafikk og fete overskrifter i ulik størrelse er det som å se på et ekstremt rotete tenåringsrom.

Det dere kaller identitet kaller jeg rot.

Jeg håper virkelig på en bedre fortsettelse!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Må si meg enig med Ruben.
Rotete. Hele menylinjen øverst ser litt… Hva er ordet her? Uferdig ut.
Blir vel bedre når jeg tilvenner meg det nye designet. Men ikke så godt førsteintrykk.

Jeg likte det ikke så godt vil jeg si. Desverre, fordi jeg bruker alt for mye av tiden min inne på vg-nett.

Litt kritikk er da alltid fint? :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Synes det framleis er ganske uoversiktlig å surfa rundt på vg.no

Positivt:
- Meny på topp. Lettare å navigera gjennom nettverket utan å måtte bla ned.

Negativt:
- Sida burde vore midtstilt.
- Høyrespalten er alt for stor i forhold til venstrespalten. Vanskeleg å veta kor ein skal fokusera. (Problemet vil bli mindre med midstilt side)
- Alt for mykje og forstyrande reklame. Vil anta at terskelen for reklame på sida er ganske lav og kunder kan laga kva dei vil av reklame (til dømes den forferdelege Tommy Sharif reklame).

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Likte bedre den gamle. Den nye var rotete og usymetrisk.

Har dere fått mange klager på det forrige? Hvorfor forandre noe som funker?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Er i utgangspunktet postitv.. Ser bedre ut med lenkene på toppen av siden, men er enig med Ruben i at det blir rotete med mye reklame og “annet” på siden.. Skulle kanskje vært avsatt litt mindre plass i høyremargen til dette, og mer til artiklene.. Men stort sett ser det bedre ut enn før :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@David Det er ikke mer reklame nå enn før, så det å gå ut i bredden er først og fremst en redaksjonell avgjørelse. Du ser det ikke nå, men den dagen en virkelig stor nyhet slår til vil du se hvordan det arter seg…

Hva angår Times New Roman: Den skrifttypen har fulgt oss siden vi startet i 1995, og er det som definerer vår identitet mest – sammen med den svarte stripen med hvit pil over hver sak på fronten. Nesten like mye som logoen etterhvert.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hadde jeg bare kommet inn på vg.no..
Helt hvit skjerm! Funker ikke(?)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Altfor mye reklame etter min smak. Og så må jeg jo bare innrømme at når jeg er på nett med ekstra bred skjerm så minimerer jeg bildet slik at jeg slipper reklamen. Ser med en gang at det må jeg faktisk bare fortsette med.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Der ja.. Etter fire trykk på “oppdater”.
Greit design.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

bruker samme trikset som Lenesim for å slippe den glorete reklamen. L-reklamer er spesielt slitsomme ……

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det er greit nok det, at Times New Roman er med på å lage identiteten deres, men ikke kall det forandring når dere ikke er åpne for å endre noe som helst!

Dere har aldri noen gang endret farge, skrifttype eller utseende noe spesielt. Dagbladet ligger langt foran dere der.

Én ting er papiravis; den kan gjerne “stå i ro” et par år uten forandring
Nettet, derimot, endrer seg for hvert år. Web 2.0. og så videre. Dere prøver bare halvhjertet, og ender opp med å implementere 1000 tjenester i en side som allerede er for full.

Leseområdet på artikkelen er ofte smalere enn min egen hånd!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@David Jeg vil vel si du trekker det for langt at vi ikke endrer noe som helst.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Jo Christian Oterhals.
Hvorfor i all verden spør dere oss om vår mening om det nye utseendet når det første du gjør når noen kritiserer det er å gå rett i forsvar.
Min mening om disse sidene er at det er de desidert mest rotete sidene jeg noengang har sett. Eneste grunnen jeg kan se til at dere har gjort det på denne måten er pga mobilbrukerne av VGnett.
Og når dere i tillegg klarer å kalle rot for identitet….ja da må jeg si jeg stusser.
Dette var absolutt ikke imponerende, hverken nettsidene eller dine svar på konstruktive utspill om nettsidene deres.

Hilsen en som har satt opp en del nettsider selv.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Se og LÆR: http://www.nytimes.com/

Det er slik man skal lage internettaviser. VG, er desverre for rotete. Sorry.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Så vennligst overbevis meg, istedenfor bare å spekulere.

Linkene har alltid vært røde, skrifttypen har alltid vært Times New Roman, fremsiden har alltid stått stille. Vil ikke si det har vært så banebrytende forandringer gjennom tidene.

For min egen del mener jeg dere henger dere for mye opp i det gamle, slik VG “var før”, hva som er deres identitet og så videre. Har du aldri tenkt over hvor mye som kunne blitt endret, til det gode?

dagbladet fryder jeg meg over (i begrensede porsjoner), men dere byr ikke på annet enn noe “gammelt”. selve nettsiden ser fortsatt anno 1999 ut (ok da, 2000). Alt er firkantet, rektangulært og stivt …

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Morten Hvis jeg blir opplevd som for skarp i tilbakemeldingene beklager jeg det.

Jeg har prøvd å svare konkret på et par ting: At det ikke er flere annonser enn før, og at enten man liker det eller ikke, så er det noen elementer i uttrykket vårt som vi mener er vesentlige for vår identitet.

Men jeg har også kommentert en del på CoverItLive i kveld, hvor jeg mener jeg har gitt uttrykk for å være enig i mye. Blant annet med de som har ment høyrespalten vår ligner for mye på reklame.

Jeg er forresten nysgjerrig på hva du mener med at vi har gjort dette for mobilbrukerne.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Jo Christian
At dere mener det er vesentlig for deres identitet betyr ikke nødvendigvis at det er pent å se på. ;-)
Så kanskje identiteten bør endres en smule.

Grunnen til at jeg sier dette ser ut som det er satt opp for mobilbrukerne er rett og slett fordi bredden på selve nyhetene passer godt inn på en mobilskjerm og reklamen vil komme på yttersiden. Hvis det var forklarende nok?

Jeg har dessverre ikke lest hva du har skrevet andre steder så det vil jeg ikke kommentere.

Men min klare tilbakemelding til dere er: Alt ser for sensasjons- og reklame preget ut. Det er vanskelig å skille mellom redaksjonelt stoff og det som er ren reklame. Spesielt de tingene som er egenreklame. Jeg ser også til min glede at du tildels er enig i det hvis jeg tolker deg rett.

VGnett begynner rett og slett å ligne for mye på Se&Hør redaksjonelt.
Jeg personlig trives bedre her inne, enn f.eks hos Dagbladetnett men kommer nok til å vurdere en overgang til noe annet enn dere hvis dette blir stående slik det er nå.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg føyer meg til de som gir mest ros her; det nye designet opplever jeg som mer ryddig og oversiktlig enn før. Nedtrekkmenyer er dristig, men synes å fungere (selv om fargene ikke var gode på min skjerm – hva med lesbarheten?). En enkel ting kan illustrere nytten: Ofte er det vanskelig å fnne fram til noe så grunnleggende som fotballtabeller på store nyhetsnettsteder. Via menyen kan man her gå rett til dem.

Jeg har ett stort MEN: Den “klebrige” annonsen som følger med nedover. Dette er jo en gammel ide som mange har prøvd før, men det gjør den ikke bedre. For meg var det ekstremt irriterende å bli forfulgt av denne annonsen nedover siden. I det minste må det kunne gå an å klikke den vekk. Aller best: bare dropp den.

Ellers er jeg litt overrasket over at redesignet bare gjelder forsiden. Dette har jeg sett før hos norske nettaviser. Er det ikke bedre å redesigne også på de andre nivåene samtidig? Hvordan tenker dere her? Nå må man jo forholde seg til to helt ulike navigasjonsmåter.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Morten Nei, jeg er helt enig i at VG Nett ikke er verdens vakreste brud. Vi er veldig bevisste vår “stygghet” :-)

Dette med mobiltilpasning har faktisk ikke vært i våre tanker i det hele tatt, så det er muligens en tilfeldighet. Når det er sagt bruker vi hovedløpet mer eller mindre som det står i iPhone-utgaven vår.

Vi tar kommentaren din (og andres!) til etterretning, og som sagt: Spesielt tror jeg at vi må gjøre noen grep på høyrespalten slik at forvirringen om hva som er hva blir mindre.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Olav A. Øvrebø: Det er praktiske hensyn som gjør at vi ikke redesigner hele sulamitten på en gang. Vi har gjort det tidligere, men etterhvert har VG Nett vokst til ekstrem størrelse og vi har rett og slett ikke kapasitet til å ta alt på en gang. Da tror jeg utviklingsløpene våre ville blitt 2-3 år, og det er ingen tjent med :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Jo
Hehe…det var det jeg syns ja…etter å ha brukt iPhone utgaven deres mange ganger selv. :-)

Og jeg skjønner dessverre det at min lille mening sannsynligvis ikke vil endre VGnetts oppsett og måte og tenke på. Men jeg vil bare avslutningsvis si det at dere dessverre er med på en utflating av folks måte å motta nyheter på. Det meste blir sensasjonspreget og det bærer også nettsidene preg av…dessverre.
Kunne tenkt meg noe mer tyngde, men absolutt ikke som f.eks aftenposten. Det er tross alt en forskjell på dere, og det bør det også være.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@David Mellom de store omveltningene, som denne, gjør vi stadig små grep. Uten at jeg kan si hva vi finner på som neste lille grep, kan det jo hende at vi tar fatt i noen av disse tingene du nevner her. Magefølelsen min er likevel at jeg ikke tror det er en god ide (for oss) å endre alle disse tingene på en gang.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Morten Kanskje du ikke greier å endre oss over natta, men vi har i alle fall gjort to endringer allerede basert på folks tilbakemeldinger. Så vi lytter så absolutt til det folk har å si oss.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Elendig.
Grå font på redaksjonell omtale lagt til høyre?Alt ser ut som reklame og gir intrykk av en utdatert lokalavis.
Både vi og flere selskaper trekker annonseringen på bakgrunn av endring.
Gi oss gjerne den gamle tilbake.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Personlig synes jeg det er ubehagelig å lese på siden når artiklene er presset ut til siden. Det er jo høyrekolonnen som er midt i skjermen (sitter på laptop med 1200*800), dermed ligger fokuset på feil plass.

Hva med å bytte om på kolonnene slik at artiklene blir midtstilt?

Har laget et forslag i linken under, personlig synes jeg det blir bedre på denne måten. Kanskje gjøre kolonnen til venstre (på bildet) noen pixler tynnere.

http://bildr.no/view/532949

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jo Christian Oterhals Du er rimelig arrogant, tar ikke til deg noe.

Rotete, massiv reklame (som nok var målet)
Rett og slett Rotete.

DB har skjønt det som en sa over!
Emigrer nok dit. Dette var slitsomt!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Må være noe feil med den Istid-reklamen. Den sperrer jo for deler av TV-guiden i bånn. Kan ikke se hva som går påTV2 og TV3 nå….

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Martin: Det er interessant å høre at du og andre ønsker å trekke annonsering hos oss på grunn av omleggingen. Om du ringer meg på telefon 22 00 00 00 eller sender meg en epost til oter@vg.no er jeg interessert i å komme i dialog med deg, både for å få mer konkret høre hva du opplever som problemstillingene og for å høre hva du mener vi må gjøre for at dette skal bli bedre for deg.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Sigve: Det der synes jeg er et interessant forslag, og jeg sender det videre til våre designere.

Som jeg har kommentert en del andre steder: Det jeg tenker er at kanskje høyrespalten har vært redigert på en slik måte at opplevelsen av den har blitt feil hos mange. Det kan være at en så radikal omlegging ikke er nødvendig, men at det handler om uttrykket i høyrespalten mer enn noe annet. Men vi tar med oss forslaget ditt videre.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Vergil: Du vil vel ikke synes jeg er mindre arrogant når jeg svarer dette, men jeg gjør det likevel:

Jeg mener vi har tatt til oss mye allerede. Vi endret raskt uttrykket i høyrespalten basert på folks tilbakemeldinger. Vi endret også funksjonalitet knyttet til logoen vår basert på det samme. Vi har også observert manges ønske om midtstilling, og vil vurdere om det kan gjøres til en opsjon for den som måtte ønske det.

Helt konkret: Når du sier at det vi har kommet opp med nå er rotete, synes du det er mer rotete enn før? Hva ville etter ditt syn gjort det mindre rotete?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Peter Pl.: Det er ikke Istid-reklamen som er feil, men snarere en redigeringsfeil som har gjort at tv-guiden ved en feil har flyttet seg mot høyre. Vi retter opp i det.

Takk for tilbakemeldingen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hei Jo Christian,

Etter to timer på den nye VG NETT siden har jeg kommet frem til at den er veldig bra og oversiktlig. Jeg har fulgt VG NETT fra utlandet hver dag siden 2000 (bor i London).

Jobber som pilot og er inne på mange nyhetssider i løpet av dagen rundt omkring i verden. VG NETT mener jeg er en av verdens beste nettside når det gjelder å få frem nyheter.

På den journalistiske siden mener jeg den bør oppjusteres. En del skrivefeil, meningsfeil, saksfeil etc av de ansatte. Spesielt Rampelys, Sport og Økonomi.

Gratulerer så mye med ny design. :)

Vil gledelig fortsette å lese VG NETT hver dag. Savner å få kjøpt VG i butikk i London. (Flere av oss her).

Mvh

/Erik

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@Erik K: Takk for tilbakemeldingen din. Hva angår utsalgssteder i London sender jeg innspillet ditt videre til de hos oss som jobber med avissalget. Når det gjelder skrivefeil o.a. har vi garantert forbedringspotensiale.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Takk for svar, Jo Christian! God Jul og Godt Nytt År!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

“Hva angår Times New Roman: Den skrifttypen har fulgt oss siden vi startet i 1995, og er det som definerer vår identitet mest – sammen med den svarte stripen med hvit pil over hver sak på fronten. Nesten like mye som logoen etterhvert.”

Egentlig sier du, vi er redde for å forandre oss så mye så vi har brukt en urgammal skrift type i over et tiår og er redde for å endre i noe mer fordi det er sånn folk kjenner oss igjen: med den trøtte, gamle skrifta og den rotete layouten.

(jeg forbinder ikke VG med times new roman og den svarte stripa med pil på like mye som logoen deres .. tror ikke det er mange som gjør det .. ;) )

jeg har gått å tenkt at vg må fillern meg gjøre noe med designet sitt snart, nå som DB har fiksa sitt og er enda bedre .. for VG ser så gammaldags ut at det omtrent er som å lese bestemors dagbok, så jeg regna med at det snart kom noe oppdatering på designet .. men jeg regna med noe litt bedre en det som kom nå.. Dagbladet.no er ALLTID min første pri-nettavis.

Det nye designet er rotete ..
Forskjellige fonter på menyer og innhold .. skaper et rotete inntrykk.

Hilsen en som selv har jobba en del med web.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

@geir: Du har kanskje et poeng i at vi er redde for å forandre oss for mye, selv om jeg personlig ville vridd formuleringen mer i positiv forstand:

Vi har gjort oss noen erfaringer gjennom årene av hva som fungerer og ikke fungerer rent kommunikativt — hva leserne responderer på og ikke responderer på. Akkurat den oppskriften er vi selvsagt opptatte av å bevare det beste fra.

Jeg sa forresten *nesten* like mye som logoen, ikke like mye :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

“Vi har gjort oss noen erfaringer gjennom årene av hva som fungerer og ikke fungerer rent kommunikativt — hva leserne responderer på og ikke responderer på. Akkurat den oppskriften er vi selvsagt opptatte av å bevare det beste fra.”

De fleste som har kommentert her inne syns jo både det gamle og det nye designet er rot .. Så hva du mener fungerer eller ei, det er jo et definisjons spørsmål ..

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Fonten er virkelig stygg og langt fra optimal med tanke på lesbarhet. Times New Roman roper gamle Word-dokumenter. Men hvis det er identiteten VGnett vil ha…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00