av Jo Christian Oterhals | mars 19, 2009  

Markedsføring av VG Live

Et så stort prosjekt som VG Live består av flere deler, også markedsføring. Vi benytter som vi pleier både papiravisen og vår egen nettavis til dette. I VG Multimedia har vi derimot sjelden eller aldri benyttet oss av ekstern markedsføring.

I så måte innebærer vår nye fotballsatsning et skille med det gamle også på det området:

Nå er VG Live-plakatene på plass på Ullevål.

Nå er VG Live-plakatene på plass på Ullevål.

For et par dager siden fikk vi opp plakater for VG Live på Ullevål. Vi har også kjørt fjernsynsreklamer for VG Live både på VGTV og på norske fjernsynsstasjoner.

Live-fotballen er derfor nybrottsarbeide for oss på mer enn ett område.  Ekstern markedsføring gjør at man også må gjøre seg tanker om effektmåling på en helt annen måte, så slik sett får vi nå også et innblikk i hvordan det er å være annonsekjøper.  Fotballen er dermed lærerikt for oss også på områder utover de innlysende.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

av Espen Egil Hansen | mars 16, 2009  

VG Nett takker Fru Kup

Vi har fått god respons og mange smil etter at vi lanserte vår tapsgaranti på fotballen. Kjøperne av høydepunktbilletter på VG Live får følgende forsikring på kjøpet: ” Taper laget ditt får du neste kamp gratis!

Jeg tror ikke det er mulig å muntre opp verken Klanen eller tilhengerne av Lyn og Odd Grenland akkurat i kveld, men kanskje er det en liten trøst når de i løpet av uken får tilsendt gratisbillett til neste kamp på VG Live.

Hvor kom så idéen til tapsforsikringen fra? Vel, her er det ingen godt betalte reklamebyråer, PR konsulenter eller tenketanker som har analysert seg fram til en suksessoppskrift. Idéen fikk jeg på en tidlig morgentur i Århus for noen uker siden. Jeg har som personlig mål å ta mange omveier i livet, og denne gangen brakte den meg inn i en liten gate med teglsteinsgårder. På et hjørne ligger frisørsalongen ”Fru Kup” og på veggen et flott skilt: ”Fuld tilfredshed eller håret tilbage”

Jeg synes det er genialt, håret tilbake! Det fremkaller smil, signaliserer tro på produktet og er upretensiøst.

Samme uke hadde det vært store diskusjoner i VG Netts fotballgruppe rundt prising av liven og hvordan det skulle markedsføres. Da jeg endelig nådde målet for min omvei i Århus’ gater, to stykker rugbrød med sild på café, ble jeg sittende å gruble på hva som kunne være VG-fotballens parallell til at en frisør garanterer ”håret tilbake”.  Jeg fant ikke svaret da, men bråvåknet natten etter: Tapsforsikring! Vi forsikrer deg mot at laget ditt taper.

Det var egentlig alt, alt for sent å lansere en slik idé. Markedsplanene var allerede lagt og regnemesterne hadde ikke tid til å beregne sannsynligheten for hvor mange tap, og dermed hvor stor kost en slik forsikring ville kunne påføre oss. De tekniske systemene for betaling måtte bygges om kort tid før salget skulle starte, og leder av VG Netts utviklingsavdeling Erlend Mosland fikk det litt flakkende blikket han gjerne får når han tenker ”er dette virkelig nødvendig?”

 

 

Tapsforsikring ble det. Så om ditt favorittlag, mot formodning, skulle tape en kamp i vår: Gjør som VG Nett og send en vennlig tanke til Fru Kup i Århus!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

av Jo Christian Oterhals | mars 14, 2009  

Da er vi i gang med fotballsesongen 2009!

Klokka er 21:09 når jeg skriver dette, og første omgang av fotballsesongen 2009 er unnagjort.  VG Live er i gang!  Det har vært høy aktivitet i lokalene her i dag også, men ingen hektisk stemning.  Noe småplukk har det vært å ta fatt i også i kveld, som at vi pekte til feil sted når de første klippene begynte å komme inn.  Men det var raskt fikset av Marius.

Vi er godt fornøyde nå, men innser at dagen i dag er en myk start.  I morgen skal vi kjøre seks kamper samtidig.  Vi gleder oss!

Marius og Espen fra Go Mobile gjør de siste justeringene før kampen settes i gang.

Marius (foran) og Espen fra Go Mobile gjør de siste justeringene før kampen settes i gang.

Marius, Dag fra Schibsted, Pål og Ola (bakgrunnen) samles etter kampstart i kontrollrommet for å sjekke at alle klipp kommer inn som de skal.

Marius, Dag fra Schibsted, Pål og Ola (bakgrunnen) samles etter kampstart i kontrollrommet for å sjekke at alle klipp kommer inn som de skal.

Christian jobber med markedsføring, men på en dag som dette også support

Christian jobber med markedsføring, men på en dag som dette også support

Jørg fra Go Mobile.

Å utvikle en applikasjon som VG Live krever mye. Også overraskende mengder Cola og energidrikk. I bakgrunnen: Jørg fra Go Mobile.

Anders fra Absolutt Fotball gir tommelen i været for kampens kvalitet på storskjerm.

Anders fra Absolutt Fotball gir tommelen i været for kampens kvalitet på storskjerm.

Jo Christian Oterhals.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

av Espen Egil Hansen | mars 13, 2009  

…og barnet skal hete VG Meta

Meta er gresk og har flere betydninger. Den vanligste betydningen er ”om”. Dette er altså en blogg om VG Nett.

Å lage VG Nett består av flere disipliner: journalistikk, design, programmering og salg. Denne bloggen vil vi bruke til å fortelle om hva vi driver med på alle disse feltene. Vi kommer til å lette på sløret i forhold til nye prosjekter, utvikling av nye tjenester, journalistikken vår, teknikk, hva vi tenker rundt medieutvikling osv, osv.

Vi ønsker å lage en arena hvor vi kan be om råd, tips og tilbakemeldinger fra deg. Vi skal svare på kritikk, rette feil, og om vi blir felt i Pressens Faglige Utvalg skal vi presentere utvalgets uttalelse her.
Du vil etter hvert møte mange av oss som jobber i VG Nett: Journalister, programmerere, designere, journalister og ledere.

Vi skynder oss å sende en hilsen til kollegaer i NRK Beta – NRKs sandkasse for teknologi og nye medier. Vi har lenge fulgt den glimrende bloggen deres og merker hvor inspirerende det kan være når andre er rause og deler kunnskap og ideer med andre!

<b>PS!</b> Selv om vi presenterer Meta her, postet vi et innlegg tidligere i dag.  Men bedre sent enn aldri.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

av Espen Egil Hansen | mars 13, 2009  

Øyeblikket før øyeblikket

Knut Skarland

Gutten på løkka. Foto: Knut Skarland

Om noen timer innleder vi en ny æra i VG-historien. For første gang skal vi vise levende bilder direkte fra norsk toppfotball.

 Jeg velger å markere dette med et bilde tatt av VGs første fotograf, legendariske Knut Skarland. Bildet er et slikt magisk øyeblikk hvor alle forstår HVA som kommer til å skje – men FØR det faktisk skjer.

Akkurat slik føler vi som jobber med VG Nett det nå. Vi vet at ballen treffer oss i hodet når dommeren blåser i gang kampen mellom Stabæk og Lillestrøm på Fornebu Arena lørdag klokken 20:00. Med skrekkblandet fryd kniper vi øynene sammen og venter…

 VG-merkenavnet er uløselig knyttet til lærkula – både til det som skjer på og utenfor banen:

Løpende dekning, VG-lupen, Knut Espen Svegaardens dyptgående reportasjer, Truls Dæhlis nådeløse kommentarer, Bjørn Delebekks fantastiske bilder, Geir Juvas millimeterpresise faktabokser, VG Netts nye fotballekspert Espen Solbakken på VGTV og i fotballbloggen – og VG Netts minutt-for-minutt dekning av kamper på VG Live. Allerede i dag en multimedial kraftpakke!

Men én ting har manglet: Vi har kunnet fortelle om, men vi har ikke kunnet vise norsk fotball. Før nå. Fra lørdag vil alle eliteseriekamper (Tippeligaen) gå direkte på VG Nett. Vi skal kombinere VG og VG Netts fotballjournalistikk slik du kjenner den, med direkteoverføring og høydepunkter på video.

Da vi begynte arbeidet med VG Netts nye fotballsatsing en gang i fjor vår, samlet jeg en rekke kreative kollegaer fra VG Nett til et idéseminar på et hotell i åsen over Oslo (dette var før finanskrisen). Vi snakket mest om  hvordan fotballen skulle oppleves på VG Nett. Vi bestemte oss for å skape  ”Den Tredje Fotballopplevelsen”.

1. Den første og beste måten å oppleve fotball på er å gå på stadion sammen med venner. Det er en uslåelig kombinasjon av samhold, engasjement, tilhørighet, kalde føtter og varme pølser. Det er en aktiv opplevelse som sitter i kroppen lenge, enten det blir tap eller seier.

2. Fotball på TV er en passiv opplevelse. Du kan la deg synke ned i sofaen med en kopp kaffe innen rekkvidde , og svitsje til Eurosport om det fortsatt står 0-0 i femtifjerde minutt. Hyggelig, tilbakelent og komfortabelt, men ikke videre engasjerende.

3. Fotball på VG Live skal være en aktiv, foroverlent, engasjerende og sosial opplevelse for deg som ikke kan være på stadion. Du får SE alle kampene direkte, men det er bare litt av opplevelsen:

  • Sekunder etter at det skjer en hendelse i en av de fem kampene som går samtidig på søndagskveldene, får du den i et eget videovindu ved siden av den kampen du følger. Er det mer spennende på Ullevaal enn på Sør Arena (som sørlending holder jeg det for lite sannsynlig) svitsjer du over, men beholder oversikten over alle de andre kampene.
  • Gikk du glipp av noe i en av kampene – ja da spoler du tilbake! Vi har sikret oss teknologi som setter en ny standard for web-tv!
  • Du ser ikke kampen alene. På vår ”digitale tribune”, en Facebook applikasjon, kan du heie, diskutere og snakke med andre som ser samme kamp som deg.
  • Under videovinduet vil våre journalister holde deg orientert minutt for minutt om alt som skjer i samtlige eliteseriekamper.
  • Vi oppdaterer statistikk og tabeller fortløpende.
  • Fotball Medias kommentatorkorps holder deg oppdatert gjennom kampen.
  • Våre reportere gjør oppfølgingsintervju på VGTV og i artikler.
  • I VGTV-magasinet ”Før avspark” vil Jamel Rake samle fotballfolket til faglig snakk (dette er ikke programmet for deg som synes det er for mye fotball på TV). Ola Stenberg, Eirik Borud, David Andresen og Marianne Tessem snakker med dagens profiler, gamle helter og fotballfruer – blant mye annet.

Og dette er bare begynnelsen. Det du får se på lørdag er ikke et ferdig produkt. VG Live skal utvikles og forbedres uke for uke etter innspill fra dere brukere og lesere.

Min første jobb i VG-huset var som vikar på foto sommeren for drøyt 20 år siden. Jeg kom tidlig til min første morgenvakt og den eneste andre på jobb var fotograf Knut Skarland. Han var for lengst pensjonert, men møtte opp tidlig hver morgen, leste avisen, kokte kaffe og ryddet litt i avdelingen.

Jeg likte også å komme tidlig på jobb (en vane jeg nå har klart å legge av meg) og vi ble gode venner den sommeren.  Knut fortalte om VGs første år – han var med nesten fra starten i 1945. Det var en periode med få medarbeidere, små ressurser – men med stor vilje til nyskapning. VG ville modernisere – ikke bare Norge, men også journalistikken og avisformen. Ny teknikk muliggjorde overføringer av bilder, bedre trykk og mer effektiv distribusjon. Mindre og lettere kameraer ga en nærere bildejournalistikk, og på desken i VG utviklet man en moderne presentasjon hvor bilder, titler og tekst spilte sammen. I noen travle etterkrigsår, i skjæringspunktet ny teknikk og nye ideer om  journalistikk vokste det som skulle bli Norges største avissuksess fram – fortalte Knut.

Bildet som illustrerer dette blogginnlegget hang over Knuts pult, og på sin siste dag i det gamle VG-huset hektet han det av spikeren og ga det til meg. Jeg har det hjemme og ser ofte på det. Det er et herlig bilde og det er min personlige link tilbake til VGs pionerdager.

Og i går kveld slo det meg – er vi der igjen? De siste dagene og nettene har VG Netts teknikere, journalister, designere og videoreportere jobbet på spreng for å gjøre alt klart. Nye ideer fødes og  forbedres på overtid. Vi har ikke tid til å gjennomføre, men gjør det likevel. Igjen er det i skjæringspunktet mellom ny teknikk og ny journalistikk og viljen til å forene disse at VG fornyes.

Vi i VG nett både gleder og gruer oss, lukker øynene og vet at ballen er der like foran oss -  øyeblikket før øyeblikket.

Espen Egil Hansen
Sjefredaktør
VG Nett.

PS:
Knut Skarlands bilde av gutten på løkka ble tatt på en reportasjetur til Fredrikstad i 1953. Bildet vant publikumsprisen (forløperen til Pressefotografenes Klubbs ærespris ”Årets Bilde”) Bildet ble igjen kåret til ustillingens desidert beste da pressefotografklubben hadde jubileumsutstilling i 1983. Knut var den første av en lang rekke VG-fotografer som er blitt tildelt den høyeste utmerkelsen for bildejournalistikk i Norge – Årets Bilde. I går kveld gikk prisen igjen til en VG-fotograf.  En av våre ferskeste fotografer Kristian Helgesen ble tildelt prisen for 2008 for sin varsomme skildring av sørgende etter ulykken på Bygdøy i Oslo i fjor sommer. Alle de premierte bildene i konkurransen er denne uken utstilt på Litteraturhuset i Oslo som del av fotofestivalen ”dok:09”

Det magiske øyeblikket før øyeblikket er noe alle (gode) fotografer jakter på. Det blir ofte kalt det avgjørende øyeblikket eller på engelsk ”the decisive moment”. Uttrykket blir gjerne kreditert en av fotojournalistikkens største mestere, franskmannen Henry Cartier-Bresson. Hans fantastiske bok med samme tittel kan du se i elektronisk utgave på denne linken. Wikipedia har en god artikkel om han og hans mest kjente øyeblikket-før-øyeblikket bilde ”Behind the Gare St. Lazare.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

av Magne D. Antonsen | mars 12, 2009  

Velkommen!

Velkommen til VG Meta, bloggen som gir deg et innblikk i hva som foregår bak sakene på VG Nett.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

« Nyere innlegg

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00